Vi pratar med Markus Gustafsson, grundare, vd och chefredaktör för Omni om det stora ögonblick internet och nyhetsmedia befinner sig i med: #deletefacebook, filterbubblor, användarupplevelsen av reklam och givetvis AI.
Markus och hans team valde tidigt strategin att Omni skulle uppfattas som en egen destination och är noga med att betrakta Omnis 2 appar som en tjänst. Vi pratar om bakgrunden till Omni, deras approach, vad som fungerat bra och inte samt det etiska ansvaret man har som både journalist och tjänsteutvecklare idag.
Omni är en nyhetsapp som samlar dagens viktigaste nyheter och är idag en av Sveriges största nyhetsappar. Markus Gustafsson, var redaktionschef på Aftonbladet när han och några kollegor fick uppdraget att skapa en svensk variant av Huffington Post. I källaren på Schibsted-huset mejslades det då superhemliga projektet Omni fram.
Lyssna direkt
Serendipity Challenge
Serendipity Challenge är en årlig nationell tävling öppen för alla Sveriges entreprenörsledda bolag i startup- och tillväxtfas. Finalen i tävlingen äger rum under Almedalsveckan och samlar 50 framtidsbolag utav vilka “Årets startupbolag” och “Årets tillväxtbolag” koras.
På eventet Summit Stockholm träffas startups, företagsledare, tjänstemän, politiker och innovatörer och diskuterar just innovation, entreprenörskap och tech.
Sponsrad av Bisnode
Smart data kan göra allt från att hjälpa ambulanser att hitta rätt olycksplats till att bekämpa terrorism men även hjälpa dig hitta rätt målgrupp och fatta smartare affärsbeslut Det är alla möjligheter som gör data så spännande att jobba med – ingenting är omöjligt om man vet hur man arbetar med data, matchar data, får insikter från data och behandlar data med respekt.
Bisnode är ett ledande europeiskt Data & Analys-företag verksamt i 19 länder med 2 100 anställda som varje dag levererar Smart Data till våra 130 000 kunder. Vi matchar och analyserar vår data med din kunddata tillsammans med den data som dagens anslutna värld genererar. På så sätt hjälper Bisnode er att hantera risk, att öka träffsäkerheten i er marknadsföring och stärka er övergripande beslutsförmåga – vilket i slutändan kommer öka er försäljning och intäkter.
Läs mer om Bisnode och att fatta beslut utifrån data här!
Den här podden
Det här är en podcast om digitalisering och framtiden – ett ämne i taget. Vi är i ett skifte – sannolikt ett av de större och snabbare skiftena Homo Sapiens upplevt. Det tycker vi på podden är värt att prata om eftersom summan av allt vi gör nu blir vårt samhälle imorgon. Bränslet till våra samtal kommer från Mats och Andreas dagliga arbeten.
Psst! Prenumerera gärna via Itunes, Android eller RSS
Ps! Musik i avsnittet från Gustaf Grefberg som vanligt. Vi har också använt musik från Anitek och specifikt skivan Mind Express i våra bakgrunder.
Kommentarer av matsbjork
Berättelse från framtiden – med reaktioner från kommunen version 1.0
Det här är version 1.0. I version 1.1 kommer vi tvätta ...
audition rough cut_mixdown
Easypark. Spelades in via Squadcast med Johan och Louise 19 ...