Vi står mitt i en informationsrevolution. Och en läranderevolution. Och en jobbrevolution. Så våra behov av ständig och ny kunskap är enorma när vi alla nu ska anpassa oss bättre till ett livslångt lärande.

Det här har Google gjort till en av deras utmaningar och det är ganska logiskt egentligen. För om man har som mission att ordna världens information så är steget inte långt till att ordna världens kunskap.

Vi pratar här med Sara Övreby som är ansvarig över samhällskontakter på Google. Ett perfekt jobb för Sara eftersom hennes samhällsengagemang går som en röd tråd genom hela hennes liv.

I samtalet springer vi fritt och ledigt över flera av Googles viktiga samhällsengagemang – exempelvis hur aggregerad data blir individuellt värdefull utan att kompromissa på slutanvändarens integritet, 7 principer för nyttjande av AI, AI generellt, demokratisering av teknologi och information, samarbeten med andra aktörer för att stimulera lärande, etik i digital transformation och naturligtvis en rejäl svängom kring öppna data, öppen kunskap och öppen källkod.

Ps! Ta gärna en kik på Googles program i Almedalen!

Lyssna direkt

Eller lyssna via …

    

Sponsrad av Bisnode

Smart data kan göra allt från att hjälpa ambulanser att hitta rätt olycksplats till att bekämpa terrorism men även hjälpa dig hitta rätt målgrupp och fatta smartare affärsbeslut Det är alla möjligheter som gör data så spännande att jobba med – ingenting är omöjligt om man vet hur man arbetar med data, matchar data, får insikter från data och behandlar data med respekt.

Bisnode är ett ledande europeiskt Data & Analys-företag verksamt i 19 länder med 2 100 anställda som varje dag levererar Smart Data till våra 130 000 kunder. Vi matchar och analyserar vår data med din kunddata tillsammans med den data som dagens anslutna värld genererar. På så sätt hjälper Bisnode er att hantera risk, att öka träffsäkerheten i er marknadsföring och stärka er övergripande beslutsförmåga – vilket i slutändan kommer öka er försäljning och intäkter.

Läs mer om Bisnode och att fatta beslut utifrån data här!

Den här podden

Psst! Prenumerera gärna via Itunes, Android eller RSS

Killander & Björk är en podcast där vi har samtal om framtiden. Den drivs av Andreas Killander, Creative Director på Gullers Grupp och Mats Björk, Digital Strateg på Esatto. Vi är intresserade av de stora krafterna som formar vår framtid och tror att digitaliseringen är ett gigantiskt skifte för oss människor – kanske större än industrialiseringen – det är värt att prata mer om!

Podcasten fokuserar därför mycket på varför, vad och hur man ska digitalisera verksamheter och nationer samt vad summan av det blir för oss människor.

Vår mission är att inspirera och katalysera samtalet om vilket samhälle vi vill bygga imorgon. Vår förhoppning är att den är designad kring människor.

Andreas har sin utgångspunkt i kommunikation och Mats har sitt ursprung i teknologi. Tillsammans delar vi intresset för människan och framtiden.

Musik i avsnittet från Gustaf Grefberg samt Anitek!