Så fort modet ska visa fräcka plagg från framtiden blir det nånting silvrigt. Mark Jacobs håller med. Han gillar inte riktigt det här med tekniken egentligen. Det berättar han bland annat för den supertech-iga publiken på SXSW.
Psst! Prenumerera gärna via Itunes, Android eller RSS
Vi försöker däremot att klura på vad det blir för stora förändringar inom modet. Kommer vi bli lite mera ”kul att bygga hus i Sims 4” eller Lena PH – designa våra egna kläder? Uppstår superlokala moden – beige i Brunflo, silver i Säffle? Finns det någon framtid där tech och fashion inte sitter ihop? Kommer man kunna programmera in egna funktioner i sina jeans? Kan man ladda sin mobil med jackan? Hur påverkar hållbarhet och cirkulär ekonomi mängden plagg vi köper? Vem dikterar och hur dikteras modet imorgon när de stora modehusen ”disruptas”?
Andreas Killander, Creative Director på Gullers Grupp och Mats Björk, Digital strateg på Esatto tar på sig storskorna och klampar runt i ett ämne de inte är sjukt bekväma i. Vi avslutar med en intervju av ultrasmartingen Sanna Grannas som tvärtemot grabbarna är en riktig expertig fashionista!
Lyssna gärna på avsnittet ”modet” direkt här
Sponsrad av Bisnode
Smart data kan göra allt från att hjälpa ambulanser att hitta rätt olycksplats till att bekämpa terrorism men även hjälpa dig hitta rätt målgrupp och fatta smartare affärsbeslut Det är alla möjligheter som gör data så spännande att jobba med – ingenting är omöjligt om man vet hur man arbetar med data, matchar data, får insikter från data och behandlar data med respekt.
Bisnode är ett ledande europeiskt Data & Analys-företag verksamt i 19 länder med 2 100 anställda som varje dag levererar Smart Data till våra 130 000 kunder. Vi matchar och analyserar vår data med din kunddata tillsammans med den data som dagens anslutna värld genererar. På så sätt hjälper Bisnode er att hantera risk, att öka träffsäkerheten i er marknadsföring och stärka er övergripande beslutsförmåga – vilket i slutändan kommer öka er försäljning och intäkter.
Läs mer om Bisnode och att fatta beslut utifrån data här!
Vi pratar fritt och vilt om
- Marc Jacobs på SXSW
- Coded Couture – Kenza
- Stellar Equipment har ett hållbart mission statement
- Levis commutergrejer ”hits home” hos 50% av poddskaparna
- Wearable tech – vi är inte så säker på att det blir vägen. Eller?
- Boo.com såklart!
- Kronaby och Daniel Wellington
- Runa of sweden och Sanna Grannas
- Mer under hashtag #sundsvallspodd – The weak spot
Podden
Podden är ett samarbete mellan Mats Björk och Andreas Killander som arbetar på Esatto samt Gullers grupp. De pratar slightly filosofiskt om nutid och vår digitala framtid ett ämne i taget. Målet är att diskutera summan av alla trender för att kunna klura på större skiftningar snarare än ”det nya svarta”.
Här kan man läsa mer om sånt om man gillar läsa mer om sånt.
Kommentarer av matsbjork
Berättelse från framtiden – med reaktioner från kommunen version 1.0
Det här är version 1.0. I version 1.1 kommer vi tvätta ...
audition rough cut_mixdown
Easypark. Spelades in via Squadcast med Johan och Louise 19 ...