Om en robot kände doft, vilka ord skulle den använda för att beskriva upplevelsen?
Den frågan inledde Amy Loutfis nyfikenhet för intersektionen mellan sensorer och AI. En nyfikenhet som nu, flera år senare, gett Amy en central roll för utvecklingen av teknologi och AI för oss i Sverige. Hon arbetar som professor på Örebro Universitet och är bland mycket annat aktiv i WASP – Wallenberg Autonomous Sensor Systems Program, AI Sweden, AI Competence for Sweden, Omstartskommissionen, regeringens samverkansprogram Näringslivets digitala strukturomvandling och Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien.
Notera att avsnittet är på engelska.
I det här avsnittet delar vi kunskap kring:
- Maskin-Perception
- Skilsmässan och återföreningen mellan robotar och AI
- Definitionen av en robot
- Människa-Robot interaktion
- Maskiners rättigheter
- Vikten av tvärfunktionella team
- Teknologiförstärkta människor
- Hjälmaren
Lyssna direkt
Eller lyssna via
Eller varför inte Acast, Android, Stitcher, Podtail eller RSS feeden direkt?
Sponsrad av Dun & Bradstreet
I närmare 200 år har Dun & Bradstreet hjälpt kunder och partners att växa och nå framgång med hjälp av data, analys och datadrivna lösningar. Deras mer än 6 000 medarbetare över hela världen brinner för unika uppdrag, och styrs av starka värderingar som gör dom till den etablerade ledaren inom data för affärsbeslut och analytiska insikter. Data och analys är värdefull i alla faser av ett företags livscykel, oavsett ekonomiska förutsättningar.
Läs mer om hur Dun & Bradstreet hjälper kunder att växa och nå framgång.
THE DIGITAL TWENTIES
Välkommen till säsong 10 på temat The Digital Twenties. Ett sekel har gått sedan ”det glada 20-talet” – ett årtionde som präglades av framtidsoptimism, en kraftig ekonomisk tillväxt och inte minst dekadens, dans och väldigt mycket jazz. I serien bjuder vi in gäster för samtal om vårt nya 20-tal. Ett decennium som kommer vara de digitala företagens guldålder och präglas av digitaliseringens möjligheter, värdet i data, stora förändringstryck och förhoppningsvis lika mycket innovationslusta, framtidstro och glädje som för 100 år sedan. Det blir spännande samtal om digitaliseringens möjligheter, hållbarhet och framtid – med människorna som skapar den.
Den här podden
Psst! Prenumerera gärna via Itunes, Android eller RSS
Killander & Björk är en podcast där vi har samtal om framtiden. Den drivs av Andreas Killander, Creative Director på Gullers Grupp och Mats Björk, Digital Strateg på Esatto. Vi är intresserade av de stora krafterna som formar vår framtid och tror att digitaliseringen är ett gigantiskt skifte för oss människor – kanske större än industrialiseringen – det är värt att prata mer om!
Podcasten fokuserar därför mycket på varför, vad och hur man ska digitalisera verksamheter och nationer samt vad summan av det blir för oss människor.
Vår mission är att inspirera och katalysera samtalet om vilket samhälle vi vill bygga imorgon. Vår förhoppning är att den är designad kring människor.
Andreas har sin utgångspunkt i kommunikation och Mats har sitt ursprung i teknologi. Tillsammans delar vi intresset för människan och framtiden.
Musik i avsnittet från Gustaf Grefberg
Kommentarer av matsbjork
Berättelse från framtiden – med reaktioner från kommunen version 1.0
Det här är version 1.0. I version 1.1 kommer vi tvätta ...
audition rough cut_mixdown
Easypark. Spelades in via Squadcast med Johan och Louise 19 ...