Hur har förutsättningarna för Sveriges startups förändrats de senaste 15 åren? Som grundare av Poc och Cake delar Stefan tips till både startups och investerare.
Vi pratar med Stefan om hans serie-entreprenörsskap och hur passion samt genuint intresse är avgörande ingredienser för att göra bra saker. Gör man det man gillar blir man ofta bra på det och då kommer slanten. I senaste livsprojektet, Cake, beskriver han hur nya äventyret startade och vilken enorm potential konceptet har.
Stefan Ytterborn är grundare och före detta vd för Poc, initiativtagare och ledare för IKEA PS och medgrundare till design- och strategiföretaget Ytterborn & Fuentes. Nu är han aktuell med Cake Kalk – en eldriven motorcykel som beskrivits som en Tesla på två hjul för skogen.
Lyssna direkt
Eller lyssna via itunes, android eller RSS!
Serendipity Challenge
Serendipity Challenge är en årlig nationell tävling öppen för alla Sveriges entreprenörsledda bolag i startup- och tillväxtfas. Finalen i tävlingen äger rum under Almedalsveckan och samlar 50 framtidsbolag utav vilka “Årets startupbolag” och “Årets tillväxtbolag” koras.
På eventet i Almedalen 2018 träffas startups, företagsledare, tjänstemän, politiker och innovatörer och diskuterar just innovation, entreprenörskap och tech.
Sponsrad av Bisnode
Smart data kan göra allt från att hjälpa ambulanser att hitta rätt olycksplats till att bekämpa terrorism men även hjälpa dig hitta rätt målgrupp och fatta smartare affärsbeslut Det är alla möjligheter som gör data så spännande att jobba med – ingenting är omöjligt om man vet hur man arbetar med data, matchar data, får insikter från data och behandlar data med respekt.
Bisnode är ett ledande europeiskt Data & Analys-företag verksamt i 19 länder med 2 100 anställda som varje dag levererar Smart Data till våra 130 000 kunder. Vi matchar och analyserar vår data med din kunddata tillsammans med den data som dagens anslutna värld genererar. På så sätt hjälper Bisnode er att hantera risk, att öka träffsäkerheten i er marknadsföring och stärka er övergripande beslutsförmåga – vilket i slutändan kommer öka er försäljning och intäkter.
Läs mer om Bisnode och att fatta beslut utifrån data här!
Den här podden
Killander & Björk är en podcast om vår digitala nutid och framtid. Den drivs av Andreas Killander, Creative Director på Gullers Grupp och Mats Björk, Futurist och Digital Strateg på Esatto. Vår mission är att inspirera och katalysera samtalet om vilket samhälle vi vill bygga imorgon med ambitionen att hjälpa oss i Sverige att engagera oss i en sund framtid designad kring människor.
Ps! Musik i avsnittet från Gustaf Grefberg som vanligt. Vi har också använt musik från Anitek och specifikt skivan Mind Express i våra bakgrunder.
Kommentarer av Andreas Killander