Gaming är världens största underhållningsindustri. Sverige är riktigt duktiga på det. ”Alla” under 25 spelar. Ändå finns det knappt någon politiker som pratar om spelbranschen.
Vi pratar med Johanna Nylander om en bransch som har samma förmågor som techstartups har men ändå inte har samma uppmärksamhet. Och om branschen får uppmärksamhet är det rätt ofta problemen med spelandet som man diskuterar. Så varför får inte spelbranschen samma kärlek som tech och startup när vi (1) har såna fantastiska förutsättningar här i Sverige och (2) när det är en bransch med så stor marknadstillväxt?
Johanna Nylander är ansvarig för samhällsfrågor på Dataspelbranschen – Sveriges intresseorganisation för spelföretag som fokuserar på spelbranschen i sin helhet och för dess talan gentemot myndigheter, offentliga organisationer och i media.
Lyssna direkt
Eller lyssna via itunes, android eller RSS! Prenumerera gärna 🙂
Kuriosa om spel
- Dataspel är världens största underhållningsindustri. Den omsatte ca 110 Miljarder dollar 2017 – det kan jämföras med filmbranschen som grovt omsatte 40 Miljarder dollar 2017.
- Sverige har gissningsvis ett hundratal spelproducenter. Många är medlem i dataspelsbranschen.
- Antal konsumenter i världen uppskattas till över 2 miljarder – där mobilspel har störst spridning och utgör över ca 40% av marknaden.
- Fler kvinnor över 30 är gamers än män under 18. Genusfördelningen globalt är ungefär 50-50.
- Mojang som skapat Minecraft såldes till Microsoft för ca 2,5 Miljarder dollar. King som skapat Candy Crush Saga såldes till Blizzard Activision för 5,9 Miljarder dollar. Jämför med Volvo som såldes till Geely för 1,8 Miljarder dollar.
Serendipity Challenge
Serendipity Challenge är en årlig nationell tävling öppen för alla Sveriges entreprenörsledda bolag i startup- och tillväxtfas. Finalen i tävlingen äger rum under Almedalsveckan och samlar 50 framtidsbolag utav vilka “Årets startupbolag” och “Årets tillväxtbolag” koras.
På eventet i Almedalen 2018 träffas startups, företagsledare, tjänstemän, politiker och innovatörer och diskuterar just innovation, entreprenörskap och tech.
Sponsrad av Bisnode
Smart data kan göra allt från att hjälpa ambulanser att hitta rätt olycksplats till att bekämpa terrorism men även hjälpa dig hitta rätt målgrupp och fatta smartare affärsbeslut Det är alla möjligheter som gör data så spännande att jobba med – ingenting är omöjligt om man vet hur man arbetar med data, matchar data, får insikter från data och behandlar data med respekt.
Bisnode är ett ledande europeiskt Data & Analys-företag verksamt i 19 länder med 2 100 anställda som varje dag levererar Smart Data till våra 130 000 kunder. Vi matchar och analyserar vår data med din kunddata tillsammans med den data som dagens anslutna värld genererar. På så sätt hjälper Bisnode er att hantera risk, att öka träffsäkerheten i er marknadsföring och stärka er övergripande beslutsförmåga – vilket i slutändan kommer öka er försäljning och intäkter.
Läs mer om Bisnode och att fatta beslut utifrån data här!
Den här podden
Killander & Björk är en podcast om vår digitala nutid och framtid. Den drivs av Andreas Killander, Creative Director på Gullers Grupp och Mats Björk, Futurist och Digital Strateg på Esatto. Vår mission är att inspirera och katalysera samtalet om vilket samhälle vi vill bygga imorgon med ambitionen att hjälpa oss i Sverige att engagera oss i en sund framtid designad kring människor.
Ps! Musik i avsnittet från Gustaf Grefberg som vanligt. Vi har också använt musik från Anitek och specifikt skivan Mind Express i våra bakgrunder.
Kommentarer av Andreas Killander