När kan vi vänta oss att den stora vågen av digitalisering når svensk industri? Och hur arbetar man med innovation och utveckling egentligen när omställningar i produktion inte görs i en handvändning? I korthet – hur möter cellulosa digital?
Av svensk industris sysselsättning, export, omsättning och förädlingsvärde står skogsindustrin för över 10 procent av industrins totala värdegenerering. Vedråvaran – cellulosan – ingår i produkter som nyttjas varje dag i alla delar av världen och branschen är mitt i arbetet att ställa om till en smartare industri. Men. I horisonten finns stora ännu otappade potentialer – där smartare material, smartare processer, nya affärsmodeller, partnerskap, fiffigt nyttjande av data m.m. kan ge en idag superoptimerad bransch helt nya arenor att agera på.
Thomas Janson är affärsutvecklare på Iggesund Paperboard – en del av Holmen-koncernen. Han har spenderat ett halvt yrkesliv i mötet mellan förädlad cellulosa och människor. Vi pratar här några minuter var branschen står idag och om vad cellulosa potentiellt kan bli imorgon!
Lyssna direkt
Eller lyssna via itunes, android eller RSS! Prenumerera gärna 🙂
Serendipity Challenge
Serendipity Challenge är en årlig nationell tävling öppen för alla Sveriges entreprenörsledda bolag i startup- och tillväxtfas. Finalen i tävlingen äger rum under Almedalsveckan och samlar 50 framtidsbolag utav vilka “Årets startupbolag” och “Årets tillväxtbolag” koras.
På eventet i Almedalen 2018 träffas startups, företagsledare, tjänstemän, politiker och innovatörer och diskuterar just innovation, entreprenörskap och tech.
Sponsrad av Bisnode
Smart data kan göra allt från att hjälpa ambulanser att hitta rätt olycksplats till att bekämpa terrorism men även hjälpa dig hitta rätt målgrupp och fatta smartare affärsbeslut Det är alla möjligheter som gör data så spännande att jobba med – ingenting är omöjligt om man vet hur man arbetar med data, matchar data, får insikter från data och behandlar data med respekt.
Bisnode är ett ledande europeiskt Data & Analys-företag verksamt i 19 länder med 2 100 anställda som varje dag levererar Smart Data till våra 130 000 kunder. Vi matchar och analyserar vår data med din kunddata tillsammans med den data som dagens anslutna värld genererar. På så sätt hjälper Bisnode er att hantera risk, att öka träffsäkerheten i er marknadsföring och stärka er övergripande beslutsförmåga – vilket i slutändan kommer öka er försäljning och intäkter.
Läs mer om Bisnode och att fatta beslut utifrån data här!
Den här podden
Killander & Björk är en podcast om vår digitala nutid och framtid. Den drivs av Andreas Killander, Creative Director på Gullers Grupp och Mats Björk, Futurist och Digital Strateg på Esatto. Vår mission är att inspirera och katalysera samtalet om vilket samhälle vi vill bygga imorgon med ambitionen att hjälpa oss i Sverige att engagera oss i en sund framtid designad kring människor.
Ps! Musik i avsnittet från Gustaf Grefberg som vanligt. Vi har också använt musik från Anitek och specifikt skivan Mind Express i våra bakgrunder.
Kommentarer av Andreas Killander