Omställning till hållbar konsumtion är inte bara ett av FN’s globala mål. Det är också Matsmarts affärsidé, som nu vunnit utmärkelsen Årets Tillväxtföretag i Serendipity Challenge.
Matsmart föddes ur idén om att adressera det växande problemet med matsvinn. Grundarna började köpa in felmärkta varor med korta datum till sin butik och sedan sälja vidare till rabatterade priser. Det visade sig vara en eftertraktad tjänst och fram tills idag har Matsmart räddat 2 000 ton mat från att slängas. Matsmart har mer än fördubblat sin omsättning varje år och landade på cirka 174 MSEK 2017.
Ulf Skagerström är grundare och partner på Matsmart, han är naturligtvis genuint engagerad matsvinnsfrågan och känner en skyldighet att växa sin verksamhet.
Lyssna direkt
Eller lyssna via itunes, android eller RSS! Prenumerera gärna 🙂
Serendipity Challenge
Serendipity Challenge är en årlig nationell tävling öppen för alla Sveriges entreprenörsledda bolag i startup- och tillväxtfas. Finalen i tävlingen äger rum under Almedalsveckan och samlar 50 framtidsbolag utav vilka “Årets startupbolag” och “Årets tillväxtbolag” koras.
På eventet i Almedalen 2018 träffas startups, företagsledare, tjänstemän, politiker och innovatörer och diskuterar just innovation, entreprenörskap och tech.
Den här podden
Killander & Björk är en podcast om vår digitala nutid och framtid. Den drivs av Andreas Killander, Creative Director på Gullers Grupp och Mats Björk, Futurist och Digital Strateg på Esatto. Vår mission är att inspirera och katalysera samtalet om vilket samhälle vi vill bygga imorgon med ambitionen att hjälpa oss i Sverige att engagera oss i en sund framtid designad kring människor.
Ps! Musik i avsnittet från Gustaf Grefberg som vanligt. Vi har också använt musik från Anitek och specifikt skivan Mind Express i våra bakgrunder.
Kommentarer av Andreas Killander